søndag den 11. oktober 2015

Blogging og skrivedidkatik

Det er vigtigt at udvikle viden uafhængig af sproget, 
for man skal bruge sproget til at udvikle viden
I dag har jeg indkredset min læreproces omkring bloggen. Jeg er blevet klar over hvor meget læring, jeg faktisk har skrevet mig frem til. Derfor er jeg gået på opdagelse omkring skrivedidaktik. Godt nok er min målgruppe ikke folkeskolen, men jeg synes, at der er nogle rigtig spændende bevægelser igang i forhold til literacy, som også peger ind i pædagoguddannelsen, hvor jeg er hjemmehørende.
 
Jeg stødte på en artikel omkring principper for skrivedidaktik, som jeg varmt kan anbefale. Ja faktisk er tidskrifterne på  viden om læsning utrolig spændende. Men  Kringstad og Kvithylds artikel er noget særligt.
Den peger på, at især svage elever har et stort udbytte af "skrivedidaktik". Samtidig løftes det faglige niveau over en bred kam med højere gennemførelses-procent til følge. Artiklen giver 5 principper for skrivedidaktik. Jeg tror at det måske kan være vejen til beskrive hvilke roller en underviser kan have i forhold til at kommentere på eleverne blogge og som en sidegevinst mindste frafaldet.

1 kommentar:

  1. Hej Steen. Den artikel du fremhæver fra Kringstad og Kvithylds er meget interessant og har givet min inspiration til at dykke længere ned i teorien omkring skrive didaktik. Jeg finder det vanskeligt i min hverdag, når jeg skal kommentere på de studerendes eportfolie. Nogle studerende vil gerne have mange kommentar, andre få. Nogle ønsker at bliver "skubbet" til, nogle skal have ros andre blot en tilkendegivelse af at jeg har været tilstede, men de ønsker ikke at jeg kommentere på deres eportfolie. Jeg vil følge dit link og dykke dybere ned i den for mig nye verden omkring begrebet skive didaktik. Du har virkelig vagt min nysgerrighed. TAK for det.

    SvarSlet