søndag den 4. oktober 2015

Hvordan bliver en blog til en HØN-blog

I mit arbejde møder jeg tit opfattelsen af, at mænd generelt prøver sig frem og kvinder læser brugsanvisninger. Omsat til professionssprog lyder det nok således.  Læringskurven og lysten til at gå i gang med nye IT udfordringer for en uddannelse med 80 % kvinder kan være forbundet med visse udfordringer, ikke mindst for underviseren. Det er en jo en stigmatisering ud over alle grænser, som jeg er sikker på, at mange har rigtig gode modfortællinger omkring. Jeg har faktisk selv nogle stykker. Det her var i virkeligheden blot afsættet til min tankestrøm.

Jeg faldt i testoteron-gryden som barn. F.eks. var dagen i dag afsat til at lave en kort make-over på min blog, derefter læse litteratur samt komme med ideer til en masse spændende blogindlæg. Men ak, ikke længe efter, at det første design var teknisk utilfredsstillende, kastede jeg mig over at finde løsninger. Tekniske (u)muligheder måtte afprøves, jeg blev gode venner med www.ifttt.com og www.hootlet.com, og opdagede pludselig noget omkring, hvordan kommerciel blogging og Facebook opslag fungerer. Tiden gik og nu her sidst på dagen – ja faktisk er det lørdag aften –er der næsten faldet ro på designet, og dog jeg har hidkaldt design ekspertise fra en af ungerne. Det er nok først engang i morgen jeg er tilfreds. Men mine planer for alt det jeg skulle skrive….de forblev planer.

Men hvis jeg faldt i gryden som barn, hvordan kan jeg så videregive min IT tekniske nysgerrighed til mine studerende? Sådan har jeg tit tænkt i jagten på den trylledrik, som sætte mere fut i IKT´en ude på min arbejdsplads. Eller er det i virkeligheden ikke en ønskelig kompetence at dele ud af, det at være mere optaget af rammen end indholdet. Måske er det bare min illusion om at det hyggelige nørderi er noget der har værdi i sig selv? Jeg fik jo ikke produceret nær det antal ord som ellers kunne være blevet nedfældet, selv om jeg er sikker på, at hvis det ikke lige var fordi Googles YouTube embed´er App ikke lige gjorde som den skulle osv. osv. …så havde jeg nået det hele.

Tilbage står det faktum, at dagens læring var mest i retning af det tekniske, men det var jo sjovt, det giver kompetencer, jeg lærer noget, også selv om jeg ikke fik skrevet mere end dette her. Men nu ser bloggen ud som jeg vil have den. Jeg er blevet klogere. IKT kompetencer drejer sig ikke kun om skriftlighed.


Hvor vil jeg hen med dette? Jo næste gang jeg beder en gruppe arbejde med blog, vil jeg også bedømme bloggens tekniske og designmæssig udformning. Måske sætter det fut i drengenes lyst til at deltage mens de iagttager pigernes skriblerier, og måske kigger pigerne lidt med mens drengene nørderi…..så måske ender det med, at bloggen kan gå hen og blive til en HØN.

1 kommentar:

  1. Steen jeg er meget betaget at dit iver og lyst til at udforske det tekniske og vil jeg gerne besidde samme mod som dig. Jeg ved ikke om det er frygten for at lave rav i det og ikke have "tilbage" knappen, der gør at jeg oplever barriere mod det. Jeg kan mærke, at det at jeg bliver inspireret af dig, resten af vores gruppe og med studerende på MIL, over alt det, det hele kan, giver mig mod til at afprøve nyt, dog uden at jeg har nogen erfaring eller viden om hvad det er jeg laver.

    Så måske det der lille barn der er i os alle, med at udforske ting uden at kende konsekvenserne af en handlinger skal vægges til live, når jeg skal bevæge mig ind i bloggens univers. eller jeg måske skal lade mig inspirere af den lille video du har lagt op på din side. Hvor man skal lave sig "flyve" med og prøve nyt, selvom man ikke kender "sproget" og vejen.

    SvarSlet